Let letounů Avia do Bruselu

Před devadesáti lety vzniklo samostatné Československo, před devadesáti lety vzniklo československé letectvo i československý letecký průmysl. Na toto vše navazuje současná Česká republika.

V první polovině dvacátých let dvacátého století byl v Evropě velice populární Závod o cenu Belgického krále. Samotný král Albert I. byl velký sportovec a nadšený letec, a české letce dobře znal, jednoho z nich, pilota Jana Štorka, který v průběhu 1. světové války bojoval nad Němci okupovanou částí Belgie, osobně jmenoval Rytířem belgického řádu Leopolda II. Pro všechny letecké výrobce bylo prestižní záležitostí se těchto závodů zúčastnit a hlavně v nich obstát.

Letecká továrna Avia byla jednou z nich. Jejich první a mimořádně úspěšný letoun Avia BH 1 se měl závodu zúčastnit již v roce 1922, bohužel příležitost zúčastnit se závodu nakonec nedostal. O rok později do Bruselu ke startu doletěl JUDr. Zdeněk Lhota s letounem Avia BH 5 a neúčast z předchozího roku si bohatě vynahradil, zvítězil a získal Cenu belgického krále a Cenu pro turistiku Belgického aeroklubu. Výjimečnost celého závodu pak podtrhl i král Albert I., který našemu letci osobně předal vítězný pohár. V letošním roce je to osmdesát pět let, kdy poprvé české letadlo s českým pilotem zvítězilo na mezinárodních závodech.

Samotný let JUDr. Lhoty do a z Bruselu byl výjimečným sportovním výkonem. S mezipřistáním v Mohuči prolétl celou trasu průměrnou rychlostí 138 km/h, což byl v roce 1923 zajímavý výkon nejen v kategorii sportovních, ale jakýchkoliv letounů. Navíc, vzhledem průtahům s vydáním povolení pro přelet německého území, absolvoval Lhota celý let bez tohoto povolení.

S jistou nadsázkou můžeme říci, že při našem letu Avia BH 5 poprvé poletí nad územím Německa legálně, a také, že letem Avie BH 1 současně dodatečně splníme sen konstruktérů, majitelů a dělníků továrny Avia.