V České republice je nyní „nový“ Zlín Trenér, jedná se o unikát nejen proto, že této varianty Trenérů bylo vyrobeno omezené množství, ale také proto, že tato konkrétní varianta je od nynějška na českém nebi zastoupena právě tímto jediným kusem. Tímto strojem je vůbec poslední vývojová větev Trenérů – Zlín Z 726 Universal. Dosud u nás létal jediný kus sedmsetdvacetšestky, holešovský OK – DRC, Zlín Z 726 K, který se od základního Universalu liší použitím motoru s kompresorem M 337 AK a stavitelnou vrtulí V 500 A, které jsou typické pro pozdější Z-142.

Dva členové Historické letky minulý týden v Maďarsku zakoupili a vzduchem dopravili domů nyní v ČR jediný Zlín Z 726 Universal ještě na původní maďarské imatrikulaci HA – SDE a v podivném pseudohistorickém zbarvení.  Jeho vlastníci nyní zahájili proces jeho přihlášení do českého leteckého rejstříku a výběr nejvhodnějšího nového zbarvení. Letoun samotný je ve velmi dobrém technickém stavu a před sebou má ještě mnoho letových hodin, včetně akrobacie. První a zřejmně v letošním roce také poslední možnost vidět tento letoun na vlastní oči bude mít veřejnost během následujícího víkendu na letišti v Přerově, na Setkání letounů Zlín Trenér.

Z dobového propagačního materiálu:

„Ze současné výrobní produkce nabízí MORAVAN n.p. Otrokovice letoun Z 726 Universal, který je nejmladším přírůstkem rodiny Trenérů a jeho konstrukce je výsledkem dlouholetých zkušeností s provozem a výrobou cvičných, sportovních a akrobatických letounů. Nový dvoumístný celokovový letoun se zatahovacím podvozkem je určen pro elementární výcvik pilotů, nácvik akrobacie, navigační lety a vlečení větroňů a plně vyhovuje předpisům FAR Part 23. Proti předcházejícím typům je zmenšeno rozpětí křídla a použit aerodynamický přechodový kryt mezi křídlem a trupem. Zvětšila se tím příčná obratnost a zlepšily vlastnosti při vertikálních režimech letu. Novinkou jsou též celokovová kormidla ocasních ploch, což příznivě ovlivní životnost letounu. 

Nový letoun může být dodáván ve dvou verzích:

- Z 726 s motorem M 137 AZ o 180k a autonomní automatickou vrtulí V 503 A pro kategorii akrobatickou a normální

- Z 726 K s kompresorovým motorem M 337 AK o 210k a hydraulicky stavitelnou vrtulí V 500 A s plynulou regulací otáček pro kategorii cvičnou a normální.

Název Universal nejlépe charakterizuje možnosti využití tohoto letounu, neboť rozložení hmot, rozsah přípustných centráží a příslušné vybavení kabiny umožňuje solo létání jak z předního, tak ze zadního sedadla a dává možnost volby výkonu motoru. Solo z předního sedadla je výhodné pro elementární výcvik, zatímco pro nácvik akrobacie je výhodnější sedadlo zadní.“

Letoun Z 726 vychází z osvědčeného Z 526 F. Křídla, po zkušenostech s letouny Z 526 AFS, byla zkrácena a opatřena přechodovým krytem, čímž se zlepšila příčná ovladatelnost. Rozpětí 9 875 mm u modelu Z 526 F je u Z 726 menší o 721 mm. Pádová rychlost se zvýšila z 90 na 98 km/h, maximální přípustná rychlost se zvýšila z 304 na 315 km/h. V důsledku celokovových ocasních ploch a kompletně zdvojeného ovládání včetně úsekových spínačů a rádií se prázdná hmotnost zvýšila z 665 na 690 kg.

Přelet samotný proběhl i přes výskyt bouřek v okolí Vídně bez problémů a na palubě servisního Cirrusu Historické letky do ČR doletělo i velké množství náhradních dílů a dokonce i montážních přípravků. Cirrus tak opět prokázal svou univerzálnost, kdy kromě přepravy našich techniků opět prokázal (po sklopení zadních sedaček) své schopnosti jako letoun pro přepravu náhradních dílů a příslušenství pro historické letouny.