6. – 7. září 2008, Brno – Tuřany
Letové vystoupení Avie BH 1, Avie BH 5 a Piperu L-4. Avia BH 5 byla na CIAF dopravena v transportním letadle C 130 Hercules belgického letectva.
Transport Avia BH 5 z Bruselu
Ve čtvrtek 4. září jsme vyrazili z Prahy ve čtyři hodiny ráno směr Belgie. Po 10 hodin trvající cestě, kdy většina z nás stejně spala, jsme dorazili do Grimbergenu, menšího bruselského letiště, které bylo naším cílem při “Letu do Bruselu” a kde jsme si vyzvedli soudek paliva.Poté jsme pokrašovali ještě asi 150km do přímořské vrtulníkové základny Koksijde, kde byla hangárovaná naše Avie BH-5.
Když jsme přijeli, měli jsme už přichystaný tahač Renault s valníkem na přepravu neletuschopných F 16. Vytlačili jsme Avii z hangáru s bezpilotními letadly a začali jsme ji postupně rozebírat. V době vzniku “Bosky” patřilo mezi požadavky jednoduché uskladnění a transport, proto má BH-5ka na spodní straně křídel zahnuté trubičky a na trupu očka, aby se dalo křídlo pověsit na bok trupu. Této vymoženosti jsme ovšem nevyužili, protože takto se dá Boska přepravovat jen na krátké vzdálenosti. Radši jsme volili šetrnější cestu. A i přesto, že jsme s sebou vezli kozy pro křídla, na valník jsme je nepoužili díky obavě z velmi silného bočního větru.Poté už zbývalo jen vypustit nádrž a po uvázání trupu i křídel na valník jsme se rozjeli směr vojenská základna Brusel-Zaventem.
Po příjezdu jsme složili všechny věci, trup i křídla na určené místo do hangáru a jeli jsme se ubytovat. V pátek dopoledne, kdy byl plánován náš odlet jsme se na check-inu dozvěděli, že Hercules, kterým máme letět má poruchu v Kandaháru a přiletí nejdřív až v sobotu. A protože naši dva piloti Marcel Sezemský a Milan Mikulecký potřebovali být v sobotu ráno na briefingu v Brně, tak pro ně belgické letectvo vypravilo Embraera do Brna. V Bruselu zůstal jen Štěpán Obrovský a Petr Heřman, ti svůj volný čas využili k návštěvě vynikajícího muzea belgické armády a Atomia.
V sobotu dopoledne už jen naložili Avii se všemi věcmi do C130 Hercules a odletěli směr Brno. Belgičané se při příletu vytáhli s nádherným průletem a poté zatáčkou s přetížením 2,5G. Po přistání jsme vyložili Avii BH-5 a v pozdních odpoledních hodinách jsme spojili křídla s trupem a v neděli ráno doladili detaily tak, aby se mohla Boska předvézt na leteckém dni CIAF. Rádi bychom poděkovali belgickému letectvu za transport Avie BH-5 zpět do České republiky a nezapomenutelné zážitky.